Vejhjælps Monopol

Stort set alle bilejere i Danmark har et vejhjælpsabonnement, der skal hjælpe dem såfremt at de får problemer med deres bil. Men ligesom stort set alle bilejere har et vejhjælpsabonnement, har de næsten også alle sammen det samme. For der er 2 udbydere i Danmark, som stort set har monopol på vejhjælp.

Der er selvfølgelig tale om Dansk Autohjælp og Falck, der tilsammen har en markedsandel der ligger meget tæt på hundrede. Men er der så slet ikke noget konkurrence på vejhjælp? Selvfølgelig er der det, for selvom der kun er 2 store udbydere, kæmper de stadig om at få så mange kunder som overhovedet muligt. Så selvom der kun er 2 store udbydere, kæmper de stadig med næb og klør for at give deres kunder det bedste produkt.

Men hvorfor er der så ikke flere udbydere af autohjælp? Der er jo et enormt markedspotentiale, med alle de biler der findes i Danmark. Problemet er nok hovedsageligt logistikken, der er ret langt fra Møn til Skagen, og kunderne forventer at deres udbyder, kan rykke hurtigt ud lige meget hvor i Danmark de får problemer. Derfor er det nødvendigt for udbyderne at have en masse vognmænd, der kan rykke ud. Men det er dyrt at have mange ansat og for et ny startet firma er der næsten umuligt.

Det er muligt at der i fremtiden vil komme nye konkurrenter til, men som det ser ud lige nu, er der ikke mange der kan true, Dansk Autohjælp og Falks position på det danske vejhjælpsmarked.

Leave a Reply